שאלה:

כאשר פורים חל במוצ"ש מתי יש לעשות הבדלה, קודם קריאת המגילה או לאחר קריאתה, והאם יש מקום לחלק בין הבדלה לברכת בורא מאורי האש בהקשר זה?

תשובה

בעניין זה ישנן דעות שונות בין הראשונים בעל ה"אשכול" ובעל ה"כלבו" בשם הר"ח והראב"ד סוברים:  שיבדיל קודם לקריאת  המגילה. ה"כל בו" בעצמו סובר שיש לאחר ההבדלה בכדי לאחר את יציאת השבת.

הרעיון הוא לדחות את ההבדלה  היינו להיות בין המאחרים לצאת מן השבת.  אך אם משתמשים כבר באור בכדי לקרוא את המגילה, אז נראה שאין לדחות אמירת בורא מאורי האש!

דעת המחבר לא ברורה דיה ובין הספרדים קיימים מנהגים שונים.

הרמ"א (תרצג סעיף א) כתב , שכאשר פורים חל במוצאי שבת קורים המגילה ואחר כך מבדילים, ובמשנה ברורה (ס"ק ג) מבאר "מה שאפשר לאחר את ההבדלה ביציאת היום מאחרינן לה", ואחר המגילה יבדיל. הברכי יוסף (תחילת סימן תרצג), ממצע בין השיטות וקובע, שמכיוון שנהנים מן הנר לקריאת  המגילה מברכים  על האש  בלבד עד אחרי קריאת המגילה ולאחר קריאת המגילה מבדיל את שאר הברכות (מלבד מאורי האש).

יחיד הקורא בבתו מבדיל קודם ואח"כ קורא המגילה כדי לא להשהות את הבדלה ולא לעשות מלאכה לפני שיבדיל.