שאלה:

בכפר הרא"ה ישנן משפחות השולחות את ילדיהם (ילדים בגיל חינוך 5-6) לבית

הכנסת בשבת עם אופניים. מה דעת הרב בנושא ?

תשובה:

האזהרה על שמירת שבת מובאת בלשון רבים בפרשת השבוע: "אך את שבתותי תשמורו" (ל"א,י"ג),. חכמי ישראל אומרים שהתורה מורה לכל אדם:  לא די בכך שתשמור את השבת,אלא עליך לפעול ולהשפיע בעניין זה גם על סביבתך. כיוון שאם השבת מתחללת בקרבת ביתך,הדבר פוגם בקדושת השבת שבתוך ביתך…

האיסור על רכיבה באופניים,מסיבות מובנות איננו כתוב בתורה במפורש. (גם מלאכות רבות אחרות אינן  מופיעות במפורש בתורה)) ולא בתלמוד). חז"ל אסרו עלינו כמה דברים בשבת בכדי שלא נגיע לעשיית מלאכה ממש. דברים אלו מופיעים בתלמוד, וברכיבה על אופניים ישנן בדיוק את אותן חששות:

א. אופניים הם מסוג הדברים שעלולים להתקלקל ואדם באופן טבעי מתקנם. (גם ילד מנסה לתקנם עד שהוא נוכח לדעת שלא יצליח, לעיתים מצליח ומחזירם לשימוש). הדבר  יכול להיות פנצ´ר, נפילת שרשרת, יישור הכידון, חיזוק בורג רופף, סיבוב גלגל, הגבהה והורדת הכיסא ועוד. מלאכת שבת שיכולה להגרם מתיקון זה, לעיתים היא ´מלאכת בונה´לעיתים ´מכה בפטיש´. המשותף לשתי המלאכות הללו הן החזרת כלי לכשירות על מנת שיוכל לבצע את ייעודו.

ב. סיבה שניה היא החשש שאם נתיר לילד לרכב עליהם בשבת הוא יכול בטעות לרכב ולצאת מהתחום, וממילא  יעבור על איסור תחומין, ואולי גם על טילטול

מחוץ לתחום או על העברה מרשות לרשות ועוד.

ג. סיבה נוספת היא ´עובדין דחול´", שזהו מעשה הרגילים לעשותו בחול, ושביתה

ממנו מזכירה לאדם ששבת היום, כלומר זו פעולה שגורמת לטשטש את ההבדל בין

יום חול ליום שבת ולכן אסור.

הלכות השבת מורכבות ממלאכות מחשבת שאסרה התורה, ומהחובה לעשות את השבתות והמועדים "מקראי קודש". שאלת קביעת האופי של יום שבו אנו קוראים לקדושה, מסורה בידי חכמי ישראל לדורותיהם במכלול של  הנחיות המתחדשות בכל דור, חכמי ישראל מעצבים את אופי השבת התואם למסורת ולדרישת הכתוב: "אם תשיב משבת רגלך, עשות חפציך ביום קדשי, וקראת לשבת עונג…. וכבדתו מעשות דרכיך, ממצא חפציך ודבר דבר".

 לסיכום:

ממכלול הטעמים שנזכרו לעיל, וכך נראה מהפוסקים, אין היתר לרכב

על אופניים של שני גלגלים בשבת .