"כחצות הלילה"

 "ויאמר משה כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא ממצריים" (שמות יא ד')

 רש"י שואל: מדוע כתוב "כחצות הלילה" מדוע לא דייק "בחצות הלילה"?

מסביר רש"י: " אמר משה: כחצות, דמשמע סמוך לו או לפניו או לאחריו, ולא אמר בחצות שמא  יטעו אצטגניני פרעה ויאמרו משה בדאי הוא".

האסטרולוגים של פרעה יחשבו שה' הקדים או אחר, כתוצאה מכך יאמרו שנבואתו של משה לא הייתה מדויקת ואז יאשימו את משה שהוא בדאי.

 חלפה שנה מאז משה ניבא על המכות,  עד עתה הכל התרחש באופן מדויק ביותר. היו תשע מכות וכעת המכה העשירית. האם ניתן  להוריד מהימנותו של משה אם המכה תתחיל מעט לפני או אחרי חצות?  האם הייתה הצדקה לכנות אותו בדאי או שקרן? האם בגלל שטעה בשתי דקות במכה העשירית נקרא שקרן?

 אלא אנו  רואים את כוחה של הליצנות. הליצנים תרים אחר פגם מזערי ומנסים לנפחו לממדי ענק. חז"ל מונים את הליצנים כאחת מן הקבוצות הבודדות אשר אינן זוכות לקבל פני שכינה!

ישנה נקודה נוספת – אין אנו דואגים מהליצנים אלא מכבוד שמים. אם ה' אמר שהמכה תצא לפועל בחצות, ואנשים יטעו לחשוב שכבר עברה שעת  חצות יהיה חילול השם, אמנם של דקה אבל עדיין חילול השם.

 

דוגמה לאדם שנאשם בידיעות המפורסמות בעיתון בוקר. במידה ומואשם באשמת שווא מייד ידרוש תיקון, המואשם לא יחכה עד מחר או מחרתיים, אלא ידרוש תיקון בהקדם האפשרי. כן הדבר בעניין חילול השם,  גם אם זה לשניה הדבר יכול לפגוע.

 

כתיבת תגובה