שאלה: מה היא עמדת ההלכה לגבי קריאת המגילה על ידי נשים במניין של נשים ?

תשובה:

  1. אין מושג כזה של מנין נשים ואין ההלכה מכירה במניין נשים  ההגדרה של מנין הוא קבוצה של לפחות עשרה גברים בוגרים – החל מגיל שלוש עשרה שהתקבצו יחדיו לשם קיום מצוות מסוימות שחובה לקיימן בנוכחות עשרה אנשים לפחות (שהם עשרה לדבר שבקדושה).
  1. נשים חייבות בקריאת המגילה שהרי "אף הן היו באותו הנס", (או"ח סימן תרפ"ט) אבל אין הגבר והאישה נמצאים באותה דרגת חיוב, ולכן אישה מברכת "לשמוע מגילה", ולא "על מקרא מגילה".
  1. מכיוון שאין הגבר והאישה נמצאים באותה דרגת חיוב. אין לגבר לצאת ידי חובה בקריאת המגילה על ידי אישה.
  1. פוסקים כמו ה'מגן אברהם וה'כף החיים'  הביאו להלכה את דברי המדרש הנעלם רות שכתב שאף אין אישה יכולה לקרוא לעצמה את המגילה ולצאת בכך ידי חובה אלא רק תשמע מגבר.
  1. לפי פסיקת המגן אברהם וה'כף החיים'  אשה אינה יכולה להוציא נשים רבות ידי חובה.
  1. המשנה ברורה פסק לכתחילה כמגן אברהם שתשמע קריאת מגילה מגבר ולא תקרא לעצמה  אבל כתב שאם אין אפשרות שגבר יקרא בעבורה היא כן יכולה לקרוא לעצמה ולצאת בכך ידי חובה. מכל מקום, המשנה ברורה העתיק להלכה את דברי הקרבן נתנאל שהבין מדברי התוספות שאין לאישה להוציא נשים רבות ידי חובה בקריאת המגילה משום' זילא בהו מילתא'.
  1. הגרש"ז אוירבעך זצ"ל דחה את הטעם האחרון של 'זילא בהו מילתא', שכן באו"ח סימן קצ"ט לגבי הלכות זימון, מוכח שאין חשש כזה באשה שמוציאה נשים רבות ידי חובה.
  1. ומכל הנ"ל מבואר שיש להשתדל לכתחילה, שאף אם יש נשים שאינן יכולות להגיע לבית הכנסת בזמן קריאת המגילה, וקובעות לעצמן מועד מאוחר יותר לקריאת המגילה, שקריאה זו תתבצע על ידי גבר ולא על ידי אישה, כדברי המגן אברהם, הכף החיים, והמשנה ברורה.
  1. קריאת המגילה לקבוצת נשים דווקא על ידי אישה, כאשר אין צורך חריג בזה, איננה קיום המצווה לכתחילה, כאשר ניתן למצוא גבר שיקרא עבורן. גם פוסקים שכתבו שמותר כשיש צורך, לא הדריכו להתחיל מנהג כזה בקהילות.
  1. כאשר קוראים המגילה בנפרד מהבעל וחלק מהילדים, בלי מניין ובלי כל המשפחה והקהילה, ודאי מחסירים מהמצווה של פירסומי ניסא, ולכן במידת האפשר אין לוותר על קריאה קהילתית.