מצות השידוכים  לשלושת השבועות – סיוע בהקמת בית נאמן בישראל כמוהו כבניית אחת מחורבות ירושלים

 *מצות השידוכים  לשלושת השבועות – סיוע בהקמת בית נאמן בישראל כמוהו כבניית אחת מחורבות ירושלים*

במהלך שלושת השבועות הללו, שמובילים לתשעה באב, אנו בוכים על חורבן בית המקדש ועל טרגדיות אחרות שהתרחשו לאורך ההיסטוריה היהודית, עלינו לדאוג במיוחד לבתים שטרם נבנו בימינו משום שאנשים לא מצאו זיווגם.

כשאנו באמת מתאבלים על אובדן בית המקדש וחפצים להשיבו אלינו, נעשה מאמץ להשיב את שאבד. אנו יכולים לעשות זאת באופן סמלי ע"י ביצוע שידוכים, עזרה לבניין בית חדש של זוג טרי נחשבת לבניין אחת מחורבת ירושלים, המשמח חתן כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים, מי שמשמח חתן כמו שבנה בית הרוס מחורבות ירושלים.

ואכן, חובה בכל עת לעשות מאמצים ולשדך שידוכים. אנחנו חייבים לחשוב כל הזמן על הרווקים והרווקות וכיצד להביא  אותם יחד. נאמר לנו כי כאשר אנו נגיע  לבית דין של מעלה בין השאלות הראשונות נשאל אם עסקת בפריה ורביה, המהרש"א כותב, לא כתוב האם קיימת מצות פריה ורביה אלא האם עסקת בזה, להביא חתן וכלה יחד לתת האפשרות לאחרים לקיים מצות פריה ורביה האם עסקת בהמשכיות של עם ישראל.

המשמח את החתן נחשב כאילו בנה  אחת מחורבות ירושלים.

בדיוק כמו זוג שמתקשה להרות ויעשה כל מה שנדרש כדי לנסות להביא ילד (בין אם באמצעות טיפולי פוריות, אימוץ וכו'), יוציא כסף לפי הצורך, ויטרח להגיע אל קצוות כדור הארץ באם הדבר יסייע בידו, כך גם אנחנו צריכים לצאת מגדרנו בתחום של עזרה לזולת למצוא את הזיווג שלהם וזאת המשמעות של להתעסק בפריה ורביה.

"אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה קבעת עתים לתורה עסקת בפריה ורביה צפית לישועה". (שבת ל״א).

ולכן דווקא בשלושת השבועות, כאשר המודעות לחורבן בית המקדש בשיאה, אנחנו חייבים לשאול את עצמנו אם אנחנו עסוקים בפריה ורביה, מסייעים להמשכיות ולבניין בתים חדשים אז נוכל לצפות לישועה.

בתפילה שימי בין המצרים יהפכו לששון ולשמחה לפרט ולכלל

*הרב אליעזר שמחה ווייס*

*חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל*

מצות השידוכים  לשלושת השבועות – סיוע בהקמת בית נאמן בישראל כמוהו כבניית אחת מחורבות ירושלים

במהלך שלושת השבועות הללו, שמובילים לתשעה באב, בהם אנו בוכים על חורבן בית המקדש ועל טרגדיות אחרות שהתרחשו לאורך ההיסטוריה היהודית, עלינו לדאוג במיוחד לבתים שטרם נבנו בימינו משום שאנשים לא מצאו זיווגם.

כשאנו באמת מתאבלים על אובדן בית המקדש וחפצים להשיבו אלינו, נעשה מאמץ להשיב את שאבד. אנו יכולים לעשות זאת באופן סמלי ע"י ביצוע שידוכים. עזרה לבניין בית חדש של זוג טרי נחשבת לבניית אחת מחורבת ירושלים, מי שמשמח חתן נחשב כמי שבנה בית הרוס מחורבות ירושלים.

ואכן, חובה בכל עת לעשות מאמצים ולשדך שידוכים. אנחנו חייבים לחשוב כל הזמן על הרווקים והרווקות וכיצד להביא  אותם יחד. נאמר לנו כי כאשר אנו נגיע  לבית דין של מעלה בין השאלות הראשונות נשאל אם עסקנו בפריה ורביה, המהרש"א כותב, לא כתוב האם קיימת מצות פריה ורביה אלא האם עסקת בזה, להביא חתן וכלה יחד, לתת את האפשרות לאחרים לקיים מצות פריה ורביה, האם עסקת בהמשכיות של עם ישראל.

המשמח את החתן נחשב כאילו בנה  אחת מחורבות ירושלים.

בדיוק כמו זוג שמתקשה להרות ויעשה כל מה שנדרש כדי לנסות להביא ילד (בין אם באמצעות טיפולי פוריות, אימוץ וכו'), יוציא כסף לפי הצורך, ויטרח להגיע אל קצוות כדור הארץ באם הדבר יסייע בידו, כך גם אנחנו צריכים לצאת מגדרנו בתחום של עזרה לזולת, למצוא את זיווגם וזאת המשמעות של להתעסק בפריה ורביה.

"אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה קבעת עתים לתורה עסקת בפריה ורביה צפית לישועה". (שבת ל״א).

ולכן דווקא בשלושת השבועות, כאשר המודעות לחורבן בית המקדש בשיאה, אנו חייבים לשאול את עצמנו אם אנו עסוקים בפריה ורביה, מסייעים להמשכיות ולבניין בתים חדשים, אז נוכל לצפות לישועה.

דווקא בזמן שהיה שנאת חינם נחרבו בתי מקדשנו …תבוא אהבה אחווה שלום ורעות של שני אנשים ויבנו אחת מחורבות ירושלים .ובעזרת השם יבנה בית קודשנו ותפארתנו

בתפילה שימי בין המצרים יהפכו לששון ולשמחה לפרט ולכלל

הרב אליעזר שמחה ווייס

חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל

כתיבת תגובה