שו"ת דף 1 – ר"ה סוכות נתינת שם הגומל
שאלה: בתאריך 18 בספטמבר 2009 11:44, מאת אריק
התחתנתי לפני חודשיים, האם יש לי חובות מיוחדות כלפי אישתי בראש השנה ?
תשובה: קנה לה מתנה לחג. זכור שכל התפילות שלך הן לא רק אישיות, אלא גם בשביל אשתך. זכור גם כן שיש לך חותנים שצרכים לכבד, ולא לשכוח את המשפחה שלך.
יש מנהג בערב ראש השנה לעשות התרת נדרים, ועליך להזכיר במיוחד את אישתך אם היא מינתה אותך כשליח שלה. זכור שאם אתה מקבל עליה לתורה. ואחר כך אתה עושה מי שבירך, כמובן להזכיר את אישתך. זכור שפעם ראשונה בחיים שלך אתה עובר ראש השנה עם אישתך שהיא כגופך, ובעזרת ה' תזכו לשנים רבות יחד באושר ועושר. ובזכות הויתור שיש ביניכם, ה' יסתכל עליכם באותה מידה, ויברך אתכם בכל הברכות. הרב וייס.
שאלה: כבוד הרב שלום.
האם בקשת סליחה ומחילה בדואר אלקטרוני או ב SMS המופצת בתפוצה כללית, מוציאה ידי חובה סליחה בין אדם לחברו ?
תודה וגמר חתימה טובה !
תשובה: אם תבקש מכל אחד שמקבל ממך את הבקשה ב-sms או בדואר אלקטרוני להחזיר לך תשובה לבקשה, ואם קיבלת תשובה חיובית יצאת ידי חובתך.
גמר חתימה טובה, הרב וייס
שאלה: מה לעשות עם הסוכה אחרי סוכות?
תשובה: אסור לדרוך על הקירות של הסוכה או לעשות משהו לא מכובד איתה אחרי החג, משום שהם נחשבים כתשמישי קדושה, אפשר להשתמש בהם בדברים שהם לא מצוה בתנאי שזה שימוש מכובד.
מהו ההבדל בין סכך, לשמן מן החנוכיה של חנוכה שאסור להשתמש בו ? בספר פסקי תשובה מסביר, שהשמן של החנוכיה נועד לדלוק עד הטיפה האחרונה, ולכן יש בו קדושה ואין להשתמש בו למשהו אחר. הקירות והסכך של הסוכה הם מיוחדים לסוכה, אבל אפשר להשתמש בהם גם אחרי סוכות. לכן כל זמן שאתה לא עושה משהו לא מכובד איתם, מותר להשתמש בסכך ובקירות אחרי סוכות. הרב וייס.
שאלה: האם מותר לתת את השם "אדם" לתינוק שנולד?
בחירת שם הנולד היא לבטח אחד העיסוקים המעסיקים הורים רבים וחשובים ביותר לא רק להם אלא גם לילד שמתן השם ישפיע על כל חייו. ניכר הדבר, שה'שם' בו נקרא האדם דבר גדול הוא, וטומן בחובו לעתים את עתידו של הנקרא כן, הורים צריכים להיות מודעים לדברי המדרש תנחומא בפרשת האזינו על הפסוק 'זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור', אותנו חז"ל "לעולם יבדוק אדם בשמות לקרוא לבנו הראוי להיות צדיק, כי לפעמים השם גורם טוב או גורם רע ….
רבי משה מטראני, המבי"ט, (1500 – 1580), מחכמיה של צפת ומגדולי הפוסקים, כתב, שאין לקרוא לילד על שם אנשים שחיו לפני תקופתו של אברהם אבינו, ולכן אין לקרוא בשם נח, שם וכדומה, אך בספר תשובה מאהבה, שאלות ותשובות מהרב אלעזר דוד פלעקלס 1754-1826). הוא חולק על כך, וסבר שאין הקפדה להימנע מלתת שמות שמלפני תקופת אברהם אבינו ולקרוא דווקא מאברהם אבינו ואילך, ובלבד שהשמות שבוחרים מלפני תקופת אברהם אבינו יהיו שמות הגונים וראויים.
בעצם יש מנהגים שונים. יש כאלו שהולכים בשיטת המבי"ט, ולא קוראים בשמות שמלפני אברהם אבינו. אבל הרבה מן האחרונים תמהו על המבי"ט, והביאו כל מיני הוכחות שכן קראו בשמות מלפני אברהם אבינו. למשל ישנו אמורא הנקרא רבי בנימין בר יפת (ברכות ל"ג עמ' ב'). ובנוסף אני חושב, שרוב האנשים מכירים מישהו למשל בשם נוח, חוה, חנוך, ויש עוד שמות שדי מקובל לשמוע, והם מלפני אברהם אבינו. אז מה עושים כשלא בטוחים במנהג? האם אפשר לתת שם מלפני אברהם אבינו ?
כנראה שאם אתה מתכוון לבחור שם מן התנ"ך ועל סמך השם הזה לתת לתינוק שם מלפני אברהם אבינו, לא כדאי לתת שם כזה. אבל אם אדם קורא את שם בנו נח, סתם משום שהוא אוהב את השם, או משום ש'נח' לכם או יפת משום שהוא יפה עיניים או יפה תואר, או משום שלשם יש משמעות מיוחדת עבורך, למשל שם של סבא, וזה לא על שם האישיות בתנ"ך, אז כנראה שאין הקפדה ואפשר לתת שם כזה לתינוק.
אולי זאת הסיבה ששומעים שמות כאלו שמוזכרים בספר בראשית והם מלפני תקופת אברהם אבינו, למרות מה שכותב המבי"ט, משום שהם ניתנים מסיבה אחרת, ולא משום שזה שם של גיבור בתנ"ך.
אני מקווה שממה שכתבתי תוכל להחליט, אם יש לך סיבה מספיק טובה כדי לתת לבנך את השם אדם.
שאלה: האם רצוי לתת את השם צופיה?
תשובה: כל אחד יכול להחליט איזה שם לתת לצאצאיו גם אם זה שם חדש שלא היה נפוץ בעם ישראל עד כה. צופיה זהו שם חדש באופן יחסי מכיוון שיש בדורות האחרונים שקוראים להם צופיה, כאשר המשמעות היא נעלה ביותר: ציפייה לישועה.
המילה צופיה מופיעה הרבה בתנ"ך כולל ב"אשת חיל" שאנו אומרים ביום ששי בערב מ"משלי" "צופיה הלכות ביתה ולחם עצלות לא תאכל" (למשלי לא, כז) רש"י בפירושו ל"צופיה הליכות ביתה" כתב: "היא בביתה נותנת לב על צורכי בני ביתה, איך ינהגו באמת וצניעות". אם כן יש לשם צופיה גם ציפייה שלבת תהייה בין יתר תכונות אופי של אמת וצניעות.
בהחלט יש אלו שלא רוצים להשתמש בשם שאינו מופיע במקורות בתור שם, אבל אנחנו רואים שבמהלך כל הדורות המציאו דורות חדשים, גם התנאים קרואים בשמות שאינם מופיעים בתנ"ך, כמו יוחנן זכאי, האמורים בשמות חדשים אביה ורבה, בעלי התוספות, רבנו פטר, לכן בתקופות האחרונות במזרח אירופה, דב ברל, אריה לייב, זאב וולף ואצל נשים בלומה שיינדלה, פיגלה, זלאטה וכן אצל הספרדים כדיר, זליכה ולא חששו לתת שמות חדשים.
לסיכום, אני מאחל לכם שתהיה לכם רוב נחת מהבת בשם צופיה ובאמת הישועה תתגלה במהרה בימינו ותזכו לגדל אותה יחד עם כל הצאצאים לחופה ולמעשים טובים לאורך ימים טובים וכל טוב סלה.
שאלה: האם קטן שעבר ניתוח וניצל מסכנה מוות חייב בברכת הגומל
תשובה: ברכת הגומל היא ברכת שבח לה' על טובה שגמל למברך, שאותה מברך אדם שהיה בסכנת חיים וניצל ממנה.
נוסח הברכה הוא ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב, ופירושה – שהמברך מודה לקדוש ברוך הוא הגומל טובות אף ל'חייבים' – כלומר למי שאין זכויותיהם מצדיקות זאת, על טובה שגמל לו. השומעים ברכה זאת עונים אמן, מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה.
קטן שניצל מסכנת מוות אינו חייב בברכת הגומל, וגם אביו אינו מברך הגומל בשל העובדה שנוסח הברכה הוא "הגומל לחייבים", וקטנים אינם "חייבים", אם כן נוסח הברכה מעיד על כך שאינם מברכים.
כהודאה על הנס נהוג לעשות סעודת הודיה, וטוב שהקטן יודה לה' ע"י אמירת דבר תורה ואת קטע התפילה נשמת כל חי (בלי לחתום בברכה).
הערות:
1. יש אומרים שהקטן או הקטנה מברך ברכת הגומל (הגהות רע"א), אבל לא נהגו כן במדינתינו (שערי תשובה בסימן רי"ט).
2. ויש מי שכותב שהאב יכול לברך ברכת הגומל על רפואת בנו או בתו הקטנים אבל לא נהגו כן.