הקשר בין התורה למדבר
פרשת במדבר נקראת תמיד לפני חג השבועות, חג מתן תורתנו.
נשאלת השאלה מדוע ניתנה התורה במדבר?
חז"ל מתארים את הקשר בין הקב"ה לעם ישראל כקשר של נישואין.
אם כן, מדוע נישואין במדבר ריק?
לכאורה, המקום של עריכת הקשר בין השם לעם אמור היה להיות במקום מפואר כראוי למעמד של "נישואין".
מהו הקשר המיוחד בין התורה ובין המדבר?
להלן כמה רעיונות:
א. במידה והתורה הייתה ניתנת במקום או בקהילה תרבותית היו אומרים שהתורה קשורה עם אותה תרבות וסביבת חיים. חוקרים היו מתייחסים לתרבות שבה ניתנה התורה. המקום בו ניתנה התורה היה משתייך לתקופה המיוחדת של התרבות הזו, ואז היו שמים את התורה בפרספקטיבה היסטורית.
אך לא ניתן לעשות זאת, התורה היא לא תרבות, לא היסטוריה ולא אומנות.
התורה היא לא ספר היסטוריה ח"ו. תורה מלשון הוראה. התורה מורה לנו כיצד עלינו לחיות.
התורה לא שייכת למקום מיוחד או לשפה מיוחדת. לכן התורה ניתנה במדבר, מקום אשר אינו שייך לשום תרבות ודרך חיים. המדבר ריק, לא בשל, פשוט, בלי תחכום מיוחד.
ב. אם התורה הייתה ניתנת במקום מתורבת, בקהילה מסוימת, אותה קהילה או סביבה היו טוענים שהתורה שייכת להם, לתרבות , לאנשים כמותם.
אך התורה ניתנה במדבר כדי להראות שהתורה שייכת לכולם, לכל נשמה ונשמה בעולם. אין לאף אחד זכויות על התורה. כל אחד ואחד יכול לתקשר עם ה' דרך התורה. לכל אדם בעולם יש המטרה המיוחדת אשר לשמה הגיע לעולם, וההוראה כיצד להגיע לייעוד כתובה בתורה.
ג. במידה והתורה הייתה ניתנת במקום מפואר ואטרקטיבי היו אומרים שהתורה מחייבת במצבים ספציפים של פאר ואטרקטיביות ולא במצבים אחרים.
התורה מדריכה אותנו כיצד עלינו להתנהג אף כאשר החיים לא כל כך מאירים, גם כאשר אנו חיים במדבר, גם כשלא השגנו כל מה ששאפנו להשיג. התורה ניתנה במדבר כדי לומר לנו שכל אחד ואחד יכול, דרך התורה למצוא את דרך היציאה מהמדבר שלו.