שאלה: השנה בערב ראש־השנה (יום רביעי ערב ראש השנה) מכינים  עירוב תבשילין ! איך ולמה ?

תשובה:

מותר לבשל ולהכין אוכל בחג לצורך החג, אבל לא לצורך יום אחר,

כאשר חג חל ביום ששי ערב שבת מתעוררת שאלה בדבר בישול (ומלאכות אחרות) בחג לצורך השבת.

חז"ל  תיקנו את התקנה הנקראת 'עירוב תבשילין', שעיקרה הכנת תבשיל מיוחד מערב החג ( במקרה שלנו יום רביעי ‏כ"ט/אלול/תשע"א ‏28 ספטמבר  2011 )לצורך השבת, ועל־ידי כך מותר להמשיך להוסיף לבשל ולאפות ולהדליק נרות וכו' גם בחג לצורך השבת. העירוב' מאפשר לעשות רק מלאכות שאפשר ליהנות מהן בחג עצמו, אבל אין הוא מתיר להתחיל בישול ביום שישי בסוף היום העירוב' מתיר הכנה מיום־טוב שני לשבת, אבל לא מיום־טוב ראשון לשני.לכן מדליקים את נרות יום־טוב שני רק ביום חמישי בערב, אחרי צאת הכוכבים, ומאש קיימת כמובן.

וכך עושים זאת:

לוקחים בערב החג חתיכת בשר או דג או תבשיל אחר וכמו־כן חלה, לחמנייה או פיתה מניחים אותן בצד ומברכים: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על מצוות עירוב", ומוסיפים: "בעירוב הזה יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין ולהדליק נר ולתקן ולעשות כל צרכינו מיום־טוב לשבת".

את הלחם והתבשיל יש לשמור במקרר לפחות עד שמסיימים את כל ההכנות לשבת שנעשות בחג.